2012. szeptember 18., kedd - 12:57 • Kata • 0 komment
„TAMÁS (ismét Argannak bókolva) Ugyancsak atyai
engedelemmel meghívom a kisasszonyt szórakozásul valamelyik nap egy női hulla
fölboncolására, melynek kapcsán szintén állást kell foglalnom.
TOINETTE Pompásan fog mulatni. Van, aki színházba
viszi az imádottját. De hullaházba vinni, az már a galantéria netovábbja.”
(Moliére: Képzelt beteg)
Igazán nehéz olyan műről írni, amit én csak 23 éves koromban
ismertem meg, míg a többség még a középiskolai padban ülve. Hogy miért is
maradt ki Moliére az életemből? Őszintén fogalmam sincs. Mindenesetre nem
villogtam büszkén ezzel a hiányosságommal, és végre eljött az ideje annak, hogy
pótoljam, és egy fokkal normálisabb embernek érezzem magam :) A könyvtárból
némi hezitálás és polc mellett ugrálást követően a Hat színművet választottam, mert gondoltam, egyrészt ez felfogható
vezeklésként is, másrészt pedig így sokkal reálisabb és jobb képet kaphatok Moliére
munkásságáról, mintha csupán a Tartuffe-fel foglalkoznék.

Számomra a Hat színmű
„leggyengébb” darabja a Tudós nők volt – egyszerűen hamar zavaróvá vált a
rengeteg túlmagyarázás és filozófiai magasság, és a jelenetek, amikor a magukat
kiemelkedően intelligensnek tartó hölgyek vég nélkül ajnározzák Trissotin-t.
Értem a funkcióját és jelentőségét, de ettől függetlenül nagyon fárasztó. A
Kényeskedők és a Dandin György megoldásai különösen szórakoztattak, a Képzelt
beteg pedig mint életművének záró darabja, szintén különleges ékkő – főleg,
hogy 1673-ban az író éppen ennek a műnek főszerepét alakítva lett rosszul a
színpadon, és vesztette életét az előadás végén.
Nagyon-nagyon bánom, hogy Moliére művei eddig kimaradtak az
életemből, mert tudom, hogy már gimisként is tetszett volna, és reménykedem
abban, hogy egyszer a színpadon is láthatom majd a komédiáit. Tényleg remek írónak tartom, és csodálom az
intelligens, csipkelődő humorért, ami átszövi ezeket a drámákat. A későbbiekben
is szeretnék még olvasni tőle, de most már csak egyenként ismerkedve a
műveivel, mert a hat színdarab közvetlenül egymás után nagyon töménnyé vált a végére.
5/4
VISSZA ELŐRE