Balettcipőn innen és túl
2020. április 5., vasárnap - 14:52 • Kata • 0 komment
Ez a bejegyzés eredeti formájában 2019-ben született, egy egészen més projekt keretein belül, ami végül sajnos nem az eredeti elgondolás szerint valósult meg. Viszont mindenképp itt a helye a többi könyves élményem menedékében.

Amikor kislány voltam, nagyjából úgy képzeltem, a karrierem két irányt vehet: tanárnő leszek vagy balett-táncos. Elvégre mi más értelme lenne felnőni, mint hogy azzal foglalkozom, amit szeretek, illetve hogy a nap bármelyik részében ehetek csokit, amikor csak kedvem tartja?
Nagyjából 25 évvel később nemhogy egész más irányt vett az életem a munka terén, de hogy őszinte legyek, édességhez sem nyúlok olyan gyakran az éjjeli órákban, mint azt gyerekként elképzeltem. Persze van valami éteri, törékeny szépség ezekben a megvalósulatlan emlékképekben: mintha lenne egy üveggömböm, amelyet bármikor leemelhetek a polcról. Csak tartanám a tenyeremben, és a belsejébe zárva ezek az ártatlan, gyerekkori vágyak az örökkévalóságig ott csilloghatnak, mindenki számára érinthetetlenül. A szépsége épp a megsemmisíthetetlenségében rejlik.

Talán ennek köszönhető, hogy a balett mostanáig olyan műfaj maradt, amelyet csodálattól reszkető döbbenettel figyelek, és bár lenyűgözve nézek egy-egy előadást vagy filmet, mégis a kulisszák mögötti történések érdekelnek valójában. Hogyan él egy hivatásos táncos? Milyen a napirendje? Átlagosan a számunkra megadatott 24-ből hány órát tölt tánccal? Mi másra jut ideje (ha jut egyáltalán)? Van más hobbija, családja, magánélete, és mindezt hogyan tudja összeegyeztetni a hivatásával? (Sajnos időmenedzsment tekintetében én még igencsak fejlődésre szorulok, úgyhogy őszintén csodálok mindenkit, aki ezt jobban kézben tudja tartani nálam.) Mit és mennyit eszik? Mi történik sérülés esetén? Hogy él együtt a fájdalommal? Fél-e és mitől? És még több száz kérdést fel tudnék tenni, ha egyszer lehetőséget kapnék rá, de úgy gondoltam, ezeket a hétköznapi kis titkokat ez a világ makacsul megtartja magának.

És akkor Czank Lívia megírta A függöny mögött című könyvét.

Azt hiszem, először a Facebookon figyeltem fel rá, bár bevallom, akkor még nem sokat tudtam sem az íróról, sem a projektről, viszont rögtön megfogott a borító. Vágy, törékeny szépség, elhivatottság és némi magány sütött róla – és persze azonnal felszínre hozta a gyerekkori balett-órák emlékeit. Úgy éreztem, muszáj tudnom, pontosan mit rejtenek ezek a lapok. Mégis úgy alakult, hogy az olvasás egy kicsit váratott magára, ám amikor 2018 decemberének végén ott ültem egy barátnőmmel az Erkel Színházban a rengeteg idegen ember között, és A diótörő hópehely-táncát néztem, átjárt valami döbbent áhítat. Láttam a szünetekben a csinosan felöltöztetett kislányokat, akik megbabonázva balett-lépéseket gyakoroltak, és a felnőtteket, akik engedték, hogy néhány óra erejéig a tánc simogató puhaságú nyelve suttogjon altatót a fülükbe. De én szerettem volna látni, mi történik két felvonás között a színpad másik oldalán… hogy hogyan készülnek fel egy jelenetre, kik segítik a táncosokat, mekkora a zsongás. Miről árulkodik az arcuk az utolsó másodpercben, mielőtt a rivaldafénybe lépnek? Mit csinálnak, miután véget ér az előadás? 
Másnap levettem a polcról a könyvet. 

Czank Lívia egyébként újságíró, aki egy teljes évadra mondhatni „beépült” a Operaház ódon falai közé, akár egy kellemes és megbízható bútordarab, és nem csak figyelt, de kérdezett is. Rengeteget. Úgy érzem, ő nyerte el azt a bátorságot és lehetőséget, amelyet a bennünk élő, álmodozó kislány soha - de a legcsodálatosabb, hogy igazi válaszokat is kapott, nem csupán udvariasságig elcsépelt és megrágott mondatokat, amelyet bármilyen interjúban elolvashatunk egy bulvárlap hasábjain. És ebben rejlik a könyv egyik (számomra) legmeghatározóbb vonzereje: a hitelessége és a kendőzetlen őszintesége. 

Pexels.com
Az írónő – miközben ő maga bekukucskál a vörös bársonyfüggöny takarásába – mintha cinkosan nyitva hagyott volna nekünk egy apró rést, amelyen keresztül mi is hallhatjuk és láthatjuk, hogyan készül egy előadás vagy miként zajlik egy próba. Hogyan viselkednek, milyen viszonyban vannak egymással az emberek, mennyi szigorúságot és keménységet kíván meg ez a világ.
A kötet rengeteg idézettel dolgozik a táncosok, mestereik, illetve a többi dolgozó szájából – mindenki megszólal, akinek akár a legkisebb szerepe is van abban, hogy mi, nézők átélhessük A hattyúk tava vagy az Anyegin csodáját a színpadon. Ezen felül a szöveget különböző fotók színesítik, amelyeket a szerző szintén maga készített az Operaházban eltöltött idő alatt, és egyfajta illusztrációként segítenek abban, hogy az ő szemével láthassunk.

Kronologikus sorrendben haladunk előre az időben, így Lívia kellő óvatossággal kalauzol minket egyre beljebb – épp, ahogy őt is lassan engedték egyre belsőbb körökbe. Hiszen ő tényleg minden napját itt töltötte: részt vett a folyamatos felkészülésen, ott ült a próbákon és az előadásokon egyaránt. Megismerte a táncosok napirendjét és szokásait, az egész balett-világ működését az írott és íratlan szabályokkal együtt. Látta, hogyan törnek be egy új spicc-cipőt, ki milyen rituáléhoz ragaszkodik, hogyan készülnek a jelmezek és a díszletek. Ült az öltözőkben, a termekben és a kulisszában egyaránt. Beszélgetett arról, gyerekként hogyan küzdenek meg a fizikai és lelki megterheléssel, és milyen egy egész életet eltölteni ezek között a falak között, végigkísérve rengeteg generáció felemelkedését, szárnyalását – és néha zuhanását is.

Számomra ez az olvasmány jóval többet nyújtott egy ismeretterjesztő könyvnél, hiszen ajtót nyitott egy titkos terembe: mintha egy lassan szétnyíló tenyéren fekvő, nyugodt pillangót figyelhettem volna meg. Borzongató érzés volt ilyen mélyen, ilyen nyíltan beleláthatok ebbe a zárt világba – annak minden szépségével és a sötét oldalával együtt. A balettben számomra van valami földön túli – a maga lágyságával, légies mozdulataival, akár egy gyengéd arcon csapás, hiszen nem tudok elvonatkoztatni attól, ami e mögött lapul: az emberfeletti munka és elkötelezettség egy egész életen át, a fájdalom, a testi korlátok legyőzése újra és újra, minden egyes nap. Az, ahogy a kezek és lábak, az izmok és inak, minden sejt egy történetet mesél. Gyönyörű és kegyetlen. Mindenütt titkok illata reszket a levegőben megülő porszemcsék alatt és a tüllszoknyák redői közt. Évszázados rejtjelek. 

Pexels.com
Jó ideje nem bánom, hogy nem lett belőlem táncos – több egyéb ok mellett azt hiszem, a szívemben sem lenne elég elköteleződés, amely ott tartana, hogy minden esés, elrontott forgás vagy lábemelés után újra tudjam kezdeni. Én máshol találtam otthonra. Mégis úgy gondolom, mindenkinek egy kicsit alaposabban meg kellene ismernie ezt a világot, hogy valójában tudja értékelni, mi minden történik a színpadon egy plié vagy egy emelés mögött. A táncosok minden előadáskor hamvaikból élednek újjá, és a végén egy kicsit újra belehalnak a szerepükbe. Minden egyes pillanatban lezajlik egy élet. 
Azt hiszem, tanulhatnánk tőlük. 


Címkék: ,


VISSZA ELŐRE